Home poradnik podróżnika Koronavirus 2019-nCoV – jakie prawa przysługują podróżnym?

Koronavirus 2019-nCoV – jakie prawa przysługują podróżnym?

0 1473

Koronavirus 2019-nCoV – jakie prawa przysługują podróżnym?

Kiedy mogę rezygnować z imprezy turystycznej? Czy warto kupować wczasy? Jakie mam prawa? Jak można się zabezpieczyć? Co z ubezpieczeniem?

     Aktualna sytuacja na świecie, związana z epidemią koronawirusa COVID 19 wywołała panikę. Wielu podróżnych zastanawia się czy zrezygnować z zaplanowanego wyjazdu oraz czy uda się im odzyskać pieniądze za anulowaną imprezę turystyczną z biurem podróży. Wiele osób martwi się o to co przyniesie rozwój sytuacji.

     Jak ubezpieczyć swój wyjazd i zadbać o bezpieczeństwo swoje i swojej rodziny? Sytuacja jest odmienna w wielu krajach. Każdy planuje wyjazd w innym czasie, na innych warunkach, z biurem podróży lub samodzielnie. Nie bez znaczenia w takiej sytuacji jest współpraca z dobrym agentem turystycznym, który pomoże i wyjaśni wszystkie zawiłości rynku turystycznego.

Kiedy mogę rezygnować z imprezy turystycznej?

     Ważne jest, aby wykupić imprezę turystyczną w biurze podróży. W takim wypadku obowiązuje nas zapisy ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Należy pamiętać, że ustawa nie obowiązuje, jeśli pobyt w hotelu wykupiliśmy sami na stronie internetowej dużych firm specjalizujących się w podobnych produktach. W tej sytuacji pojawia się problem, ponieważ takich klientów nie chronią wówczas wyżej wymienione przepisy. Obecnie np. Ryanair, WizzAir czy booking.com nie pozwalają na bez kosztową anulację wyjazdów, co przy rezygnacji z wyjazdu generuje często niemałe straty.

     Jeśli natomiast dokonamy rezerwacji imprezy turystycznej w biurze podróży, jestem chroniony ustawą i obowiązują stosowne regulacje, które często mogą pomóc. Zgodnie z art. 47 ust. 4 ustawy klient może odstąpić od umowy o udział w imprezie przed jej rozpoczęciem bez ponoszenia kosztów w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych, nieuniknionych okoliczności w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.

     Samo wystąpienie przypadków zachorowania w danej destynacji nie jest podstawą do bez kosztowego odstąpienia od umowy. Odstąpienie takie jest możliwe tylko wtedy, gdy okoliczności znacząco rzutują na imprezę. Zaliczają się do tego np. zamknięte restauracje, ograniczenia w ruchu, zamknięte muzea etc. Jeśli taka sytuacja nie zachodzi, to impreza może być realizowana bez przeszkód, pomimo występowania pojedynczych przypadków zachorowania.

     Warto bowiem zauważyć, że nie ma oficjalnych wytycznych MSZ Polski o formalnym zakazie wjazdu do miejsc, gdzie wystąpiły przypadki zachorowania koronawirusem. Do chwili obecnej nie pojawiły się bowiem oficjalne ogłoszenia o epidemii. W praktyce granice państw nie zostały zamknięte. To wszystko powoduje, że nie ma jednoznacznych zakazów do podróżowania. Z punktu widzenia zagrożenia epidemiologicznego, Główny Inspektor Sanitarny nie zaleca obecnie podróżowania do Chin, Hongkongu oraz Korei Południowej, Włoch, Iranu, Japonii, Tajlandii, Wietnamu, Singapuru i Tajwanu. Samo niezalecanie podróżowania nie jest wystarczającym powodem do bez kosztowej rezygnacji.

     Rząd włoski pod koniec lutego wydał dekret, na mocy którego zakazano opuszczania oraz wstępu do 10 gmin w Lombardii i jednej gminy w Wenecji. Taka sytuacja jest już wystarczającym powodem do bez kosztowej rezygnacji z imprezy turystycznej w tej lokalizacji. Organizatorzy turystki dbają o swoich klientów i wszystkie imprezy turystyczne w wyżej wymienionych regionach zostały odwołane. Wpłacone środki na poczet wycieczek – zwrócone klientom.

     Istotnym jest, aby współpracować z zaufanym agentem turystycznym, którego głównym celem jest dobro klienta. Jest on zobowiązany rzetelnie poinformować swojego klienta o przysługujących mu prawach. Nie zawaha się również krytycznie skomentować mylnych zachowań organizatora. Przypadkiem z jakim mieliśmy niedawno do czynienia, była pobrana opłata wizowa za wyjazd do Chin, który został odwołany przez organizatora. Opłata ta była elementem umowy o imprezach turystycznych, a nie została zwrócona. Klientowi należy się zwrot wszystkich wniesionych wpłat i nie może być w takiej sytuacji obciążony jakimikolwiek kosztami. Nasz agent zadbał, aby klient otrzymał całość wpłaconych środków. Z pewnością tylko w pełni zaangażowany agent turystyczny tak troszczy się o interesy swoich klientów.

Czy ktoś kontroluje organizatorów turystyki?

      Każdy organizator turystyki współpracuje z ubezpieczycielem. Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych nakłada obowiązek ubezpieczenia kosztów leczenia swoich klientów na czas wyjazdu.
Każdy ubezpieczyciel jest swojego rodzaju „bezpiecznikiem” dla klientów. W jego interesie jest, aby podróżujący nie chorowali i by nie wysyłać ich w region zagrożenia. Po ogłoszeniu epidemii w Chinach większość ubezpieczycieli automatycznie poinformowała o wyłączeniu odpowiedzialności kosztów leczenia dla dopiero wyjeżdżających klientów do tego kraju. Postawiło to organizatorów turystyki w sytuacji, w której nie mogą zrealizować zaplanowanych wycieczek. Zatem nie pozostało im nic innego jak anulować wyjazdy i zwrócić całość wpłaconych środków.
     Dlatego klienci biur podróży mogą czuć się bezpiecznie. Jeśli gdziekolwiek zostanie ogłoszona epidemia, a sytuacja zrobi się poważna, do akcji wkroczy nasz „bezpiecznik” czyli towarzystwo ubezpieczeniowe. Odwoła ono ochronę dla uczestników podróży, co uniemożliwi organizatorowi wysyłanie kolejnych klientów na wczasy. Mamy więc pewność, że w podobnej sytuacji pieniądze wrócą bezpiecznie do naszej kieszeni i nikt nie narazi naszego zdrowia.

Co będzie jak epidemia wybuchnie na miejscu i kto pokryje koszty kwarantanny i powrotu do kraju?

     Klienci biur podróży, którzy zawarli umowy o imprezy turystyczne mogą czuć się bezpiecznie. Chronią ich odpowiednie przepisy ustawy, a całą sytuację reguluje art. 48 ust. 11.-13. oraz art. 49. Ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Organizator zobowiązany jest pokryć koszty noclegów podróżnym, którzy ze względu na nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności nie mogą wrócić do kraju w przewidzianym terminie, przez okres do 3 nocy. Jeżeli natomiast sytuacja wymagałaby pobytu dłuższego niż 3 noce, wtedy decyzje będą podejmowane w zależności od rozwoju sytuacji we współpracy z danym hotelem, lokalnymi służbami i służbami konsularnymi. W prawie unijnym jeśli ktoś jest poddany kwarantannie, wówczas Państwo ponosi koszty utrzymania osoby i podjętej wobec niej decyzji. Pewnym jest że klient nie pozostanie w takiej sytuacji bez opieki biura. Organizator zapewni im również przelot powrotny do miejsca rozpoczęcia imprezy w najbliższym możliwym terminie, zgodnie z art. 48 ust. 5. i 9. Ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

     Klienci, którzy samodzielnie dokonali rezerwacji hoteli na stronach internetowych, tanich linii lotniczych, czy innych firm, nie są chronieni regulacjami ustawy i zasadami dotyczącymi imprez turystycznych. Najczęściej koszty pobytu jak i powrotu będą musieli opłacić dodatkowo.

Czy warto wykupować wakacje? U kogo? Jak się zabezpieczyć?

     Podróżowanie i poznawanie świata to wspaniałe emocje i doznania. To często rodzinny czas budowania więzi i relacji. Jedno jest pewne – warto podróżować! Nikt nie wie jak sytuacja się rozwinie, niemniej dotychczasowe epidemie ptasiej grypy, SARS, świńskiej grypy, Eboli czy Ziki wybuchały i po kilku miesiącach wygasały.

     Obecnie w obliczu paniki, jaką obserwujemy wśród ludzi, ceny na wyjazdy w wakacje są bardzo korzystne i okazyjne. Dlatego właśnie teraz rezerwacja wczasów na Lato 2020 czy Zimę 2021 jest najkorzystniejsza. Ważne, aby rezerwacji dokonywać w biurach podróży, za pośrednictwem dobrego agenta, a nie w internecie, czy bezpośrednio na stronach hoteli. Dzięki współpracy z biurem podróży jesteśmy  chronieni zapisami ustawy o imprezach turystycznych, a także dostajemy wsparcie i opiekę nad naszym wyjazdem.
Warto rezerwować u agenta turystycznego, który będzie informował o przysługujących prawach i obowiązkach. W maju czy czerwcu 2020 z pewnością zakończy się „okres grypy i wirusów” i wszyscy przypomną sobie nagle o wakacjach. Wówczas każdy zacznie je planować, bo przecież na wakacje trzeba pojechać. Przewidujemy, że wtedy ceny nagle wystrzelą w górę i staną się bardzo wysokie.

Jeśli mój artykuł spodobał się i chcesz skorzystać z mojej wiedzy aby otrzymać ofertę dopasowaną do swoich potrzeb
– serdecznie zapraszam do kontaktu:


Szymon Szempliński
tel: 501-748-502

Strona o mnie

Moje podróże

Biuro podróży 24Holiday
adres: ul. Św. Mikołaja 1/1 15-419 Białystok;
tel.: (85) 742-07-74;
infolinia: 786-24-24-24

PODOBNE ARTYKUŁY

0 622

BRAK KOMENTARZY

Pozostaw odpowiedź